Czy redukcja wydatków firmy w okresie kryzysu gospodarczego to zawsze dobry pomysł?

Redukcja kosztów firmy to dobry pomysł, aby wydawać mniej — pod warunkiem, że nie tnie się wydatków, które są niezbędne dla rozwoju firmy. Prawdziwe balansowanie! Jeśli z pandemii mamy wyciągnąć jakąś naukę, to taką, że redukcja kosztów jest z pewnością dobrą strategią, ale nie może sprawić, że zapomnimy o tym, by w centrum naszych zainteresowań znaleźli się ludzie. Patrzenie wyłącznie na obroty to postawa, która może jedynie zaprowadzić firmę w ślepy zaułek, ponieważ podstawowym bogactwem firmy są kobiety i mężczyźni, którzy ją tworzą i którzy umożliwiają jej rozwój.
W czasach kryzysu gospodarczego pierwszym odruchem przedsiębiorcy jest próba ograniczenia wydatków swojej firmy. Wydawałoby się, że to mądry pomysł. Aby zaoszczędzić pieniądze, wystarczy mniej wydawać. Jednak to, co bardzo dobrze działa w przypadku naszych prywatnych portfeli, ma wiele subtelności, jeśli chodzi o konta firmowe.

Identyfikacja kosztów, które należy zoptymalizować.

Zanim przedsiębiorca, który chce zaoszczędzić pieniądze, zacznie od przeanalizowania różnych pozycji swoich wydatków. Cel? Zdefiniuj koszty, które można zredukować bez wpływu na jakość produktu lub usługi czy samopoczucie pracowników. W skrócie: optymalizacja wykorzystania drukarek i ograniczenie zużycia papieru lub przejście do tańszego dostawcy materiałów biurowych — tak, ale wybór tańszych, ale gorszej jakości materiałów produkcyjnych lub ograniczenie budżetu na komunikację — nie. Przedsiębiorca, który próbuje ciąć wydatki na elementy kluczowe dla firmy, szybko zda sobie sprawę z negatywnych konsekwencji swojego wyboru, gdy użytkownicy staną się niezadowoleni.

Outsourcing w celu obniżenia kosztów.

Powierzenie powtarzających się i czasochłonnych zadań firmie zewnętrznej może obniżyć koszty zarządzania i koszty osobowe. Usługodawca, którego celem jest utrzymanie klienta, dostosowuje się do jego potrzeb, ale także robi wszystko, aby uszanować jego czas, unikając niepotrzebnego stresu. Staje się on uprzywilejowanym partnerem i pozwala na zmniejszenie wielkości siedziby, na przykład w przypadku młodej firmy, ponieważ potrzeba mniej stanowisk pracy.

Redukcja kosztów bez ograniczania inwestycji.

Niestety, ideał firmy z zerowymi wydatkami jest daleki od realizacji. I nie bez powodu: bez wydatków nie da się inwestować w jego rozwój. Redukcja kosztów jest zatem polityką, do której należy podchodzić z ostrożnością w swojej firmie. Zmniejszanie wydatków wiąże się czasem z zakupami lub inwestycjami! Nabycie bardziej zaawansowanych maszyn lub inwestowanie w badania i rozwój może początkowo kosztować firmę pieniądze, ale w dłuższej perspektywie może zaoszczędzić dużo. Redukcja kosztów, jeśli jest przeprowadzona prawidłowo, to przede wszystkim kwestia systematycznego negocjowania i porównywania cen. Wyzwanie optymalizacji kosztów polega obecnie na znalezieniu najlepszego połączenia pomiędzy ceną a oczekiwanym poziomem jakości, aby lepiej stawić czoła kryzysowi bez spowalniania rozwoju firmy!